Friday, July 2, 2010

Hari Jumaat - Sayyidul Ayyam

Salam jumaat :)
Hari jumaat datang lagi..he he, mcm lah baru dtg sekali, walhal, tiap2 mggu pasti ada hari jumat. Ramai yg suka pabila bertandang nya hari jumat. mungkin kerana esok adalah hari sabtu dan bermulanya cuti hujung minggu. bg kaum hawa pula, lunch hour mereka pada hari ini lebih lama berbanding weekdays yg lain.

Agak pelik juga bg saya yg kerdil hina ini. Setiap hari ada lah nama bg setiap no di dlm bhs arab. akn tetapi hari jumaat yg sepatut nya hari no 6 di sebut jumaat. Oh ya, hari jumaat ialah penghulu segala hari :)
  1. Ahad = Waahid maksud nya satu dlm bhs arab, 
  2. Isnin = Ith-nayn = 2, 
  3. Selasa = Thalatha = 3, 
  4. Rabu = Arba'a = 4, 
  5. Khamis = Khamsah = 5, 
  6. Jumaat = Sittah = 6
  7. Sabtu = Sab'a = 7.  
Kalendar2 di Malaysia am nya menggunakan Gregorian Calendar dan hanya sebilangan sahaja yg menggunakan Kalendar Hijriah. Saya mahu tanya kamu semua, birthday kamu pasti kamu ingt dlm Kalendar Gregorian bkn? Ooh, saya lahir 31 September..Lihat di situ, ramai kah muslim di Malaysia yg mengingati tarikh lahir mereka dlm Kalendar Hijri :) Akn tetapi, sistem hari menggunakn Hijriah Kalendar iaitu ahad, isnin, selasa .... dan Kalendar Gregorian ialah sunday, monday, tuesday, thursday ... 

Bahasa Melayu kita ini suka menciplakmeminjam ayat bahasa. terlalu byk kta pinjam dr bahasa sanskrit dan byk bahasa inggeris telah di melayu kn..takkan monday jd mandei, tuesday jd tiusdei, thursday - tersdei, nasib baik tidak jd begitu kn? agak lawak juga rupa nya.haha :D sbb itu lah pembelajaran sains dan matematik dlm bhs melayu amat kompleks untuk di bincang kn. tp saya tidak menyokong perkara itu, saya mahu ianya di ajar d dlm bhs inggeris,hoho :)
"Ilmu sains dan matematik bukan ilmu yang statik. Ilmu-ilmu ini berkembang sepanjang masa. Tiap hari ada hasil kaji selidik, penerokaan, ciptaan dan perluasan yang diperkenal melalui ratusan kertas-kertas yang ditulis."
"Hampir semua ditulis dalam bahasa Inggeris. Untuk menterjemah tulisan ini kita perlu orang yang fasih dalam bahasa Melayu dan bahasa Inggeris dan faham ilmu yang hendak diterjemah."

"Kita ada beberapa kerat sahaja orang yang berkebolehan seperti ini. Itupun dalam dua tiga bidang sahaja. Orang yang layak seperti ini tidak berminat menjadi penterjemah seumur hidup. Apabila sains dan matematik diajar dalam bahasa Melayu, orang seperti ini tidak akan ada lagi. Bagaimanakah kita hendak ikuti perkembangan ilmu sains?"
Tun Dr. Mahathir Mohamad

bagaimana kah kta mahu mengikuti perkembangan ilmu sains? kta dh la sedia ada mundur,huhu..mahu kah begitu. kata2 di atas adalah kata2 Tun Dr. Mahathir Mohamadd :) anda fhm bkn apa yg mahu saya sampai kn. terlalu byk saya mahu ceritakn di sini. Kalendar Gregorian, Kalendar Hijriah, peminjaman bhs melayu, pembelajaran sains dan matematik dlm bhs melayu dan byk lagi. InshaAllah saya akn tulis di post yg berlainan kalau saya rajin lah :) [mcm la ada org mahu bc blog saya yg merepek ini |=.=| haha] lihat lah dunia, saya sudah melalut dari Sayyidul Ayyam ke PPSMI..haish~

Ok2..balik ke soal solat jumat, saya yakin ramai yg tahu apa syarat wajib, syarat sah dan pengecualian solat jumat. tidak perlu lah saya terang kn di sini eh.tp apa yg berlaku dlm hidup saya tentang pengecualian solat jumat ini ialah salah satu tu nya di kecuali kn solat jumat bg seseorang itu jika hujan lebat krn menyukar kn nya utk pergi ke masjid. seumur hidup saya, tidak pernah lagi berlaku hujan lebat ketika saya mahu menunai kn solat jumat. ada pun sebelum pergi solat jumat ataupun selepas solat jumat. spt minggu lepas, hujan lebat amat lebat sejurus shj selesai imam memberi salam solat jumat. selama ini saya jika saya berjln kaki, menunggang motor mahupun menaiki kereta tidak pernah pun hujan lebat ketika mahu pergi solat jumat. Masha-ALLAH, mungkin ada hikmah di sebalik kejadian, terima kasih ALLAH :)

oh, ini bkn saya ya..semata2 gambar hiasan :)
Oh ya satu lagi, slh satu syarat wajib solat jumat ialah lelaki. syarat tersebut tidak mengatakn haram utk perempuan menunaikn solat jumat. bole lah jugak solat jumaat tp tidak sah la, solat zuhr la selepas itu ya kaum hawa :p tp apa yg saya mahu tekan kn di sini ialah intipati khutbah. amat bagus utk di dengari bkn shj utk kaum adam, bah kn kaum hawa juga. drpd intipati khutbah jumat itu mengajar kta, mendapat ilmu baru, dan hal2 sekeliling yg berkaitan dgn islam. jadi bg saya tidak salah utk kaum hawa dtg mendengar khutbah juga :)

 

sekian saja drpd saya, terima kasih krn membaca, salam jumat ya :)

P/S: sometimes during khutbah, coincidentally met old friend and talk about life whats going on about btwn us and this make me ignoring khutbah jumat..me bad, bad me |>_<| huhuhu..

Source: Tun Dr. M, Wikipedia

No comments:

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin